H&M nöjt med nytt logistiksystem i Kina

0
24

Det säger Daniel Claesson, affärsutvecklingschef för H&M Group, till Nyhetsbyrån Direkt.

H&M har tidigare stött på stora utmaningar i samband med utrullningen av sitt nya logistiksystem. Problem som uppstod under våren 2018, i samband med implementeringen av nya logistiksystem på några av koncernens viktiga marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien, ledde till en stor påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen i dessa länder tillsammans med stora extra kostnader på hundratals miljoner kronor.

I sin delårsrapport i början av oktober uppgav H&M att förberedelser för logistikcentret i Shanghai pågick och att planerad driftstart för det nya systemet var i slutet av november.

”Det är taget i drift nu och det har gått bra. Det var en väldigt, väldigt bra implementering”, säger Daniel Claesson.

H&M:s nya logistiksystem går hand i hand med införandet av RFID-tekniken. RFID, eller radio-frequency identification, är en teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen som kallas för taggar. Tanken är att snabba på varuförsörjningskedjan och skapa en större flexibilitet.

I dagsläget har H&M implementerat RFID på 18 marknader.

”Nästa stora land som vi rullar ut RFID i är Kina och då kommer vi att ha det i alla stora länder förutom Tyskland”, säger Daniel Claesson och tillägger att RFID-implementeringen i H&M-butikerna i Kina vänta ske under våren 2020.

Nyhetsbyrån Direkt träffar affärsutvecklingschefen i samband med en visning av den nya flaggskeppsbutiken H&M Sergels Torg i Stockholm på onsdagen. H&M berättade mer om sina digitala satsningar, om de externa samarbetspartners som finns i butiken och om OMNI-och betallösningar. Utöver cirka 3.000 kvadratmeter försäljningsyta innehåller butiken satsningar som självscanningskassor, syateljé, en liten kafédel, H&M Beauty Bar by Dashl och uthyrning av festkläder.

En uppdatering av några av H&M:s pågående initiativ för att integrera sina digitala och fysiska kanaler:

* Onlinereturer i butik finns nu på 16 marknader för att 2020 rullas ut på högst en handfull fler.

* Click & collect finns på 13 marknader och ytterligare en marknad planeras innan året är slut. Några ytterligare marknader tillkommer 2020.

Onlinereturer införs land för land i samtliga butiker medan click & collect införs gradvis i butiker inom respektive land.

”Nu börjar vi ha onlinereturer i butik och click & collect på alla våra stora marknader. Därmed inte sagt att vi inte ska fortsätta rulla ut det (till fler marknader, reds anm). Men vi börjar skifta fokus till att också mer förbättra än att rulla ut det vi har”, säger Daniel Claesson.

Som exempel berättar han att H&M, med sin click & collect-lösning, har planer på att testa om varorna kan hämtas i ett skåp som kunden får en kod till i stället för att gå till en bemannad disk. Ett första skåptest kommer att göras i Sverige under 2020.

* Pay later, för medlemmar i H&M:s kundlojalitetsprogram, innebär att kunden kan handla i butik och online och betala senare via faktura. Här har H&M ett samarbete med Klarna. Modellen infördes initialt i Schweiz och Storbritannien och under året har ytterligare sex marknader tillkommit, däribland USA.

”För nästa år skulle jag säga att det tillkommer ungefär lika många. I alla fall om vi tänker i andel eftersom vi ska rulla ut i Tyskland tidigt nästa år”, säger Daniel Claesson.

Om en kund väljer att betala senare, får ni någon extra intäkt utöver det som varan kostar?

”Det beror på vilket alternativ kunden väljer. Om det bara är att betala senare får vi inte det, men om kunden väljer att dela upp sin betalning, det vill säga köp på kredit, då får vi det”, säger Daniel Claesson.

Comments are closed.