Ny smäll mot jätteprojektet: KD säger nej till snabbtågen

0
21

Efter en debatt landade KD:s riksting i att partiet ska motsätta sig byggandet av snabbtågen som fattades i Sverigeförhandlingen. 

Flera talare argumenterade mot snabbtågen. Kalle Bäck från Göteborgsdistriktet menade att kostnaderna för projektet var osäkra och riskerade att bli högre än de 230 miljarderna som är den beräknade kostnaden. 

”Låt oss dra i nödbromsen på snabbtågen och lägga resurserna på något som är mycket viktigare”, sa han i talarstolen.

Även Sara Skyttedal, som representerade partistyrelsen i frågan, argumenterade för att stoppa snabbtågen. 

Men partiledningen var splittrad i frågan. Bland annat den tidigare partisekreteraren Acko Ankarberg Johansson argumenterade för att det behövs mer räls i Sverige. 

”Det är fullt på befintlig räls och det är fantastiskt att så många människor vill åka tåg. Vi har aldrig haft så många tåg, så långa tåg eller så tunga tåg som vi har i dag och det förstör ständigt rälsen. Så vi behöver både pengar till att lappa, laga och underhålla, men vi behöver också nya tågbanor”, sa den tidigare partisekreteraren Acko Ankarberg Johansson (KD) från talarstolen. 

Efter debatten har en kompromiss som öppnar för att vara med och diskutera utbyggnad av tågräls i Sverige, även av tåg som går i hög hastighet, tagits fram. Den klubbades av rikstinget. 

Den exakta formuleringen är: 

”Rikstinget beslutar att uppdra till partistyrelsen att verka för en fortsatt upprustning av befintliga järnvägar, samt utbyggnad av nya sträckor som behövs för att öka kapaciteten och funktionaliteten i det svenska järnvägsnätet.

Och:

”Att Kristdemokraterna ställer sig negativa till Sverigeförhandlingens förslag om nya banor för höghastighetståg.”

Som Di var först med att berätta ville partiledningen i Kristdemokraterna att rikstinget skulle ändra partiets politik. 

Tidigare har partiet varit starka förespråkare av snabbtågen. På KD:s hemsida stod innan rikstinget inleddes fortfarande: ”Kristdemokraterna anser att höghastighetsjärnväg för hastigheter på 320 km/h på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö ska byggas så fort som möjligt”. 

Sedan tidigare har Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni villkorat sitt partis stöd till Snabbtågen med att även Moderaterna är med på en uppgörelse om finansieringen. Men Moderaterna säger nej.

Med KD:s besked i dag är det nu bara S, C, MP och V som stödjer snabbtågsprojektet. Det betyder att det bara är en röst marginal i riksdagen som nu stödjer jätteprojektet. 

Tidigare har KD:s partisekreterare sagt till Di att deras ställningstagande för snabbtågen är nödvändig för att satsningen ska bli verklighet. 

”Om vårt ställningstagande i partistyrelsen även blir rikstingets beslut så förstår vi ju att det blir svårt, eller kanske rentav omöjligt, att genomdriva det här projektet. Det borde påverka så att det här läggs i malpåse”, sa han.

Comments are closed.