Regeringen ger inte upp – bjuder in motvilligt KD och räknar med L-stöd

0
19

Jättesatsningen på att bygga en ny stambana för snabbtåg i Sverige mötte en rejäl motgång under lördagen. Kristdemokraternas riksting gick, med vissa justeringar, på partiledningen linje och röstade nej till att bygga enligt det som förhandlats fram i den så kallade Sverigeförhandlingen. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som är ansvarig för projektet i regeringen, beklagar dagens besked, men säger att det inte kommer påverka hans arbete med snabbtågen. 

”Jag kommer ändå bjuda in Kristdemokraterna till samtal om finansieringen av snabbtågen. Jag vet att det finns en stark uppslutning hos många moderater och kristdemokrater, och inte minst hos näringslivet, för projektet” säger Tomas Eneroth. 

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni har villkorat sitt stöd till snabbtågen med att Moderaterna ska vara med. Detta trots att det i regeringen, L och C:s 73-punktsprogram står att snabbtågen ska byggas

”Jag tror inte att det räcker med möten mellan oss, Centerpartiet och regeringen, utan det måste så småningom också bli möten med Moderaterna för att komma framåt i frågan”, sa Nyamko Sabuni till Di i september

Det skulle betyda att det efter dagens besked enbart är en rösts marginal i riksdagen för ett ja till nya stambanor.

Men Tomas Eneroth säger att han räknar med att Liberalerna kommer fullfölja 73-punktsprogrammet. 

”Det är inte min bedömning att det bara skulle skilja en röst. Byggandet av stambanor är en viktig del i januariavtalet, där fyra partier ingår. Därtill kommer Vänsterpartiets stöd. Jag vet att det hos många moderater och kristdemokrater finns ett starkt engagemang för byggandet av nya stambanor”, säger han. 

Men Nyamko Sabuni har sagt att M måste vara med för att L ska stödja satsningen?
”Så tolkar inte jag det. Liberalerna står bakom januariavtalet. Sen tror jag att både jag, och i det här fallet Nyamko Sabuni, och säkert många fler skulle tycka att det var välkommet att ha en så bred uppslutning som möjligt”, säger Tomas Eneroth. 

Han framhåller att det var alliansen som initierade satsningen på snabbtågen och att många kommuner och regioner stödjer projektet.

”Där har man åtagit sig att bygga över 200.000 bostäder. Så satsningen är en viktig del i samhällsbygget som behöver göras”, säger han. 

Kan du tänka dig att göra om delar av satsningen för att blidka motståndet hos KD och M?
”I grunden finns en förhandling som initierades av en alliansregering och som många kommuner och regioner ställt sig bakom genom att teckna särskilda avtal. Det måste utgöra grunden för samtalen framöver och för den särskilda finansieringslösning som behövs för att bygga stambanor. Det är något man bara gör vart hundrade år”, säger Tomas Eneroth. 

Tomas Eneroth säger också att satsningen är viktig ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. 

”Med den konjunkturutveckling vi ser framöver är det viktigt med besked om stora gemensamma investeringar som stärker svensk konkurrenskraft”.

Tror du att det blir nya stambanor tillslut?
”Ja, jag tror att alla inser att vi behöver nya stambanor. Det räcker med att konstatera den trängsel vi har på spåren i dag och den brist på kapacitet som finns för både person- och godstrafik. Det är en viktig modernisering av Sverige”, säger han. 

Comments are closed.