Saabs vd: Krävs insyn och kontroll för indiska 140-miljardersaffären

0
19

Saab vill ha kontroll över lokal tillverkning i Indien om bolaget lyckas konkurrera ut jaktflygtillverkande rivaler i kampen om världens största kontrakt avseende attackflygplan.

Det sade Jas-tillverkarens vd Micael Johansson på onsdagen enligt Bloomberg News. Försvarskoncernen är en av deltagarna i den kungliga delegation som nu besöker Indien.

Den svenska försvarskoncernen Saab har ställt upp som en av de tävlande om kontraktet som ska förse Indien med nästa generations militärflyg och där erbjudit 114 Jas Gripen. En affär vore värd 15 miljarder dollar – i dagens penningvärde över 140 miljarder kronor. Det finns dock betydande frågetecken som måste rätas ut, vilket Di tidigare har skrivit om.

I affären finns en försvårande klausul om att minst 85 procent av tillverkningen måste förläggas till Indien genom samverkansavtal med indiska bolag.

”Om ett bolag behöver ta ansvar för kvalitet, tidskrav, kostnader och kapacitet och annat som krävs av den indiska kunden så måste det också finnas någon sorts kontroll, sade vd:n.

”Huvudsaken är att vi hittar en mekanism som balanserar investeringarna så att vi inte riskerar att hållas ansvariga för sådant som ligger utom vår kontroll här i Indien”, framhöll Micael Johansson.

Formella hinder föreligger för utländska bolag att gå in som majoritetsägare i en indisk bolagsstruktur. För att det ska vara möjligt för Saab krävs indiskt regeringsgodkännande. På Micael Johansson lät det på onsdagen som att ett sådant avtal är nödtvunget för att Saab ska anse affären hållbar ur ovan nämnda utgångspunkter.

”Jag kan inte säga en konkret siffra om vi vill landa mellan 51 procent och 100 procent, men vi skulle i vanliga fall säga att om vi har majoriteten i ett bolag så har vi också någon sorts rimlig kontroll”, sade han.

Det blir också viktigt att den kapacitet som byggs upp i Indien kan bidra med att förse den globala marknaden med export för Jas räkning, fortsatte han.

Saab har tagit den kände indiske miljardären och finansmannen Gautam Adani till hjälp för att tillse att kriterier för att vinna kontraktet är uppfyllda, samtidigt som bolaget tittar på andra aktörer ”på alla nivåer” för att säkerställa kontrollen.

Boeing har i sin tur samverkansavtal med statliga Hindustan Aeronautixs och Mahindra Defence Systems medan Lockheed har täta kontakter med indiska Tata Steel. Eurofighter Typhoon-inblandade Dassault Aviation Rafale finns också med i matchen.

Comments are closed.