Toppchef på Facebooks kryptovaluta: Så hanterar vi kritiken

0
12

Sociala medie-jätten Facebook har gått ut hårt med ambitionen att lansera den egna kryptovalutan Libra under första halvåret 2020. I somras presenterades 28 samarbetsbolag, däribland Uber och Spotify, som förväntades gå in med knappt 100 miljoner kronor vardera i projektet.

Men den senaste tiden har valutan stött på patrull. Sju tunga bolag, som Paypal, Visa, Mastercard och Ebay, har hoppat av projektet bara den senaste månaden.

I en intervju med Di TV håller dock Dante Disparte från organisationen Libra Association fast vid att kryptovalutan ska bli tillgänglig nästa år.

”För att det här ska fungera måste det vara reglerat, och reglerat på ett ansvarsfullt sätt. Vi samarbetar med lagstiftare för att få allt rätt”, säger han.

Han säger att resan sedan startskottet i somras har varit ”lärorik” och att han möter få som inte har en åsikt om Libra.

”Dels har vi en grupp människor som är väldigt entusiastiska. Vi har också känt att det finns en viss förväntan och oro över vad vi gör, och det har vi respekt för. Vi har haft tre öppna möten i USA, vi har träffat centralbanker över hela världen för att visa att vi lyssnar noga på de frågor som finns”, säger Dante Disparte.

Andreas Cervenka: Facebooks hot – en väckarklocka i kriget om pengarna

Comments are closed.